Dobra priča u poduzetništvu – zašto je važna i koliko košta

Za one koji još uvijek nisu sigurni, definirajmo prvo što je dobra priča. Dobra priča je ona koja govori o nečemu što su drugi sami odlučili da im je zanimljivo ili važno. Dakle sama osoba, tvrtka ili organizacija ne može odlučiti hoće li njihova priča biti dobra ili ne. Ono što svaki poduzetnik ili tvrtka moraju je imati dobar proizvod ili uslugu te oblikovati svoju priču i maksimalno se potruditi biti dobri u tome.

Ljudi su različiti. Iako dijelimo neke slične karakteristike ili uvjerenja, svi mi imamo različite probleme i interese. I zato je dobra priča ona koja ima neku svrhu, naučit će nas nečemu, objasniti kako možemo riješiti neki svoj problem ili ćemo se samo poistovjeti s pričom. Priča mora privući druge da je pročitaju do kraja, primjerice da se ne zadrže samo na jednom tekstu nego istraže sadržaj na cijeloj web stranici. A uz to, priča mora omogućiti da se drugi povežu s vama – a jedan od način je da pogledaju i prate sadržaj i na društvenim mrežama.

Zašto su priče važne u marketingu

Priče su ono najmoćnije u marketingu jer kupcima i klijentima pokazuje zašto postojite, a ne samo ono što radite. Osim što stvaraju veze, priče mogu djelovati na podsvjesnoj, odnosno emotivnoj razini. Možda ću vam taj utjecaj najbolje prezentirati kroz cipele – znate ono kad kupite još jedan par koji vam nije potreban, ali se baš dobro osjećate kad nosite nove cipele, pa makar to bilo jednom godišnje. Samantha Stone, osnivačica Marketing Advisory Network, ističe kako ljudi pamte priču više nego li činjenice, bilo da se radilo o povijesnim tekstovima, obiteljskim legendama ili marketinškim kampanjama.

U svijetu kojem imamo veliki izbor, upravo kroz storytelling i priču možemo druge uvjeriti zašto smo baš mi dobar izbor. Robert McKee, autor i predavač, ističe kako je najbolji način uvjeravanja nekoga pričanje izuzetne priče. On kaže sljedeće: ‘U priču, ne samo da trebate tkati velik broj informacija, nego trebate i probuditi slušateljeve emocije i energiju. Uvjeravanje s pričom je teško. Svaka inteligentna osoba može sjesti i napisati popis zašto kupiti nešto. Potrebna je racionalnost, ali i malo kreativnosti za oblikovanje argumenata korištenjem retorike. Ali to zahtijeva životopisno pripovijedanje kako bi ideja postala sjećanje. Ako možete iskoristiti maštu i principe dobro prepričane priče tada će vas publika nagraditi ustajanjem i gromoglasnim pljeskom umjesto zijevanjem i zanemarivanjem.’.

Najvažnija karakteristika dobro prepričane priče je ta da kroz nju izrazimo kako i zašto se život mijenja. Na taj način se gradi struktura same priče i pokazuje njena svrha. Upravo o tome govorim i na predavanju u Plavom uredu pod nazivom Dobrom pričom do uspjeha.

Treba li vam netko tko će ispričati vašu dobru priču?

‘Ljudi nisu idealno postavljeni da razumiju logiku; idealno su postavljeni da razumiju priče’ -Roger Schank.

A da bi kreirali priču koju ljudi razumiju, morate zadovoljiti tri najvažnije stvari:

  1. Znati koja je točno svrha vašeg poslovanja
  2. Poznavati ljude kojima se obraćate; svoje kupce i klijente
  3. Znati kreirati priču

Priče dolaze u mnogim oblicima. Puno toga ovisi o veličini organizacije i o tome je li riječ o B2B ili B2C tvrtki, tko su njeni klijenti i kupci te gdje je tvrtka najviše prisutna (je li riječ o web-shopu, fizičkoj trgovini, manjem ili većem gradu, odvija li se komunikacije isključivo online ili ne). Nije nimalo lako kreirati upečatljive priče te stvoriti nešto što će ljudi zapamtiti. I tu nije poanta da stvorite priču koja će odjeknuti u cijelom gradu, državi ili svijetu. Važno je da ona dođe do vaših kupaca i klijenata, pa premda to bilo samo u vašem kvartu.

Ono što sam se uvjerila u svojem radu je to da poznavati svoje klijente i komunicirati s njima nije dovoljno. Potrebno je pobrinuti se da se svaki aspekt posla, od osoblja, preko proizvoda, do loga, uklapa u tu priču. Ne smijete si dopustiti da ‘prodajete maglu. Kad uspijete doprijeti do ljudi na značajan i iskren način, izgradit ćete vezu koja će odgovarati objema stranama.

Ako ne znate kako to napraviti ili jednostavno nemate vremena baviti se time, prepustite to nekom s iskustvom. Ovo je naročito preporuka vlasnicima malih i srednjih tvrtki i onima koji su tek krenuli u poduzetništvo pa zanemaruju važnost marketinga. Dok stručnjak radi na priči, vlasnik poduzeća može svoje vrijeme usmjeriti na vođenje posla, umjesto da razmišlja o tekstu na web stranici ili objavi koju mora napisati. I najvažnije od svega, ako se odlučite za stručnjaka, dobro ga upoznajte sa svojim poslovanje i klijentima, a komunikaciju i detalje prepustite njemu. Vrijeme će pokazati zna li ispričati dobru priču jer za sve dobre stvari treba vremena. Zar ne?

Dobra priča – koja je cijena i kada ćemo saznati njen učinak

Svima najvažnije pitanje: Koliko to koša? U marketingu priča može spadati u više kategorija:

  • Brending (vizualni identitet, ime, simbol, moto, dizajn)
  • Pisanje priče odnosno teksta za web stranicu
  • Kreiranje priče za video sadržaj
  • Pisanje objava za društvene mreže
  • Sadržaj za tisak – brošure, kataloge, vodiče
  • Pisanje tekstova za medije
  • Vizualan sadržaj
  • Osmišljavanje govora, prezentacija i sl.

Ovisno o kategoriji, stručnjak će sastaviti ponudu na temelju onoga što je poduzetniku ili tvrtki potrebno. Cijena može biti od 100 kuna do nekoliko tisuća kuna.

Netko tko nikada nije radio kreativan posao će možda reći on/ona tu nešto smisli i napiše, njemu/njoj je to 15 minuta. No, za to su potrebni rad, iskustva, promišljanje, znanje i kreativnost. Za kraj ću se poslužiti rečenicom koju sam čula na vođenom razgledavanju izložbe u čast 100. godina od rođenja Ede Murtića. Voditeljica nam je spomenula da je Murtić za jednu od svojih kasnijih slika rekao poznaniku da mu je za nju trebalo 15 minuta rada i 30 godina iskustva.

Što se učinka priče tiče, mogu samo reći da će on doći s vremenom. Za pola godine ili godinu. Onoliko koliko je potrebno da se drugima urežemo u pamćenje i s njima stvorimo povezanost. To ovisi koliko ćemo ponavljati svoju priču.

Ako niste sigurni kako ispričati svoju priču, javite se na maja.belusic@dobraprica.hr