Sama riječ festival je u povijesti označavala proslavu vjerskog događaja ili svetkovinu, a da bi se danas koristila za veliki broj javnih i društvenih događanja, od kulturnih do poslovnih. Neki od poznatijih festivala su Oktoberfest, Filmski festival u Cannesu, King’s Day, Festival St. Patrick’s, Festival Roskilde, Global Economics Day i Ultra. Njihov popis ide u nedogled, a svake godine se javljaju neki novi, manji ili veći.
Veliki broj festivala se uvijek održava na istoj lokaciji. Primjerice Karneval odmah povezujemo s Rio de Jainerom, a Oktoberfest s Münchenom. No, neki od njih mijenjaju gradove domaćine ili se održavaju na više lokacija, a to je slučaj i kod Ultra Music Festivala. On se od 1999. godine i svog prvog grada domaćina proširio na čak pet kontinenata, a osim u Miamiju održava se u još 22 grada. Prema novijim informacijma sljedeće godine stiže u još jedan grad u Kini, u Rusiju, Urugvaj i na Havaje.
Od malih gradskih do svjetski poznatih festivala
Zapravo bi Ultra Music Festival bio odličan primjer za razradu teme kako je jedan festival s početnim gubicima i kritičnim stavom javnosti postao jedan od najpoznatijih, ali i najprofitabilnijih festivala u svijetu. Naime, osnivači festivala Faibisch and Omes su u prvoj godini održavanja zabilježili gubitak između 10.000 i 20.000 dolara. Nisu imali ni naklonost gradonačelnika ni dijela građana, a danas je situacija sasvim drugačija jer Ultra godišnje Miamiju donosi oko 80 milijuna dolara.
Još jedan sjajan primjer uspješnog festivala, a koji se već 47 godina održava u Danskoj je festival Roskilde. Prve je godine okupio 10 000 posjetitelja, a program se odvijao na svega par pozornica. Danas festival posjećuje oko 130 000 gostiju što je više od broja stanovnika Rijeke. Zanimljivo, Darko Rundek i njegov Cargo Orkestar su na tom festivalu nastupali 2007. godine.
Ljudi putuju i zabavljaju se više nego ikada prije
Na rast popularnosti festivala, ali i sve veći broj istih svakako su utjecale promjene načina života, ali i ekonomskih prilika. Zbog rasta znanja, dostupnijeg i jeftinijeg prijevoza, povećanja slobodnog vremena i raspoloživog dohodka, tehnoloških dostignuća pa i digitalizacije promijenile su se i potrebe ljudi. Zbog povećanja udjela slobodnog vremena, ljudi putuju više nego ikada, bave se sportom, odlaze u kino, kazalište, na koncerte. Festivali služe kao izvrsno sredstvo kojim se popunjava slobodno vrijeme i prekida monotonija u svakodnevnom životu.
Na slobodno vrijeme i korištenje slobodnog vremena su uvelike utjecali televizija, radio, a u posljednje vrijeme i društvene mreže. Javio se pojam organiziranog provođenja slobodnoga vremena. Drugim riječima, netko će za nas pronaći način kako da provedemo slobodno vrijeme, a mi ćemo to platiti.
Iskustva su ipak važnija od samog sadržaja
Bez obzira na to što živimo u vremenu kada digitalni svijet postaje važan dio našeg svakodnevnog život, iskustva su taj koja su neprocjenjiva. Slušanje glazbe na našim pametnim telefonima, pregledavanje sadržaja na društvenim mrežama, webinari, Netflix svakako popunjavaju dio našeg slobodnog vremena, ali ono što će ostaviti neizbrisivi trag u našim životima, povezati nas s drugima i dati nam nove ideje su upravo iskustva. Festivali su sigurno odlični generatori istih i zato im se uvijek rado vraćamo.
To je dio odgovora zašto su festivali tako dobro posjećeni, ali postoji još niz čimbenika koji utječu na njihovu popularnost. Ponekad je riječ o lokaciji, dobrom programu, a odgovor treba tražiti i u nama samima. Točnije, psihološkom poimanju ljudske slobode i zajedništva. Porastom broja obrazovanih, jačanjem individualizma i nezavisnosti, kako ekonomske tako i socijalne, kod ljudi jača potreba pripadanja grupama i stvaranju zajednica, a postoji li bolje mjesto za to od festivala. Na popularnost festivala sigurno utječe i njihova jaka turistička promocija jer su postali jedan od jačih promotivnih alata brojnih gradova.
Saznaj kakav utjecaj festivali imaju na turizam i lokalnu zajednicu