Kreativna Republika nije neka utopijska država nego festival kreativnih komunikacija i cilj joj je kroz panele i predavanja ponuditi nova kreativna rješenja za stvarne poslovne probleme i primjere dobre prakse s novim trendovima iz svijeta oglašavanja i marketinga.
I kao gost, odnosno delegat konferencije mogu potvrditi da je ovogodišnja, šesta po redu Kreativna Republika ispunila ove ciljeve. Odlični predavači iz regije su podijelili svoja iskustva, ali i dali inspiraciju za sve koji se bave komunikacijom. Meni osobno su inspirativna i zanimljiva predavanja imali četiri predavača. Pa krenimo redom.
Jedna knjiga koja spaja svijet
Prvi dan konferencije otvorila je Maja Bajić Rudinac s predavanjem pod nazivom ‘Moj put od sekretarice do vlasnice kanskog lava!’ Maja je pričala o svom osobnom iskustvu i kako je s navršenih 18 godina počela raditi u agenciji New Moment da bi 15 godina poslije postala Client Service direktor za Bosnu i Hercegovinu. Napominje da nije imala imućne roditelje i da je bez ikakve ‘štele’ uspjela te da je ponosna na to. Njena upornost, trud i zalaganje su je doveli to toga gdje je danas, a njen primjer može biti inspiracija ne samo mladim ženama u BiH, nego i u regiji. Zadnji njen uspjeh je i uspjeh njene agencije New Moment, a riječ je o osvajanju zlatnog lava na Cannes Lions festivalu, globalnom benchmarku marketinške kreative.
Njihova One Book for Peace je najbolji prošlogodišnji projekt prema mišljenju agencijskog žirija. Iako je priča o knjizi dospjela u mnoge svjetske medije, Maja je spomenula kako je mali broj domaćih medija (u BiH) izvijestio o samom dobivanju ove velike nagrade. Ako vas zanima sama priča o projektu i kako je nastao, preporučujem odličan tekst na Media Marketing stranici. Maja je uglavnom bila zadužena za PR samog projekta, a knjiga je osmišljena za Međureligijsko vijeće Bosne i Hercegovine – čiji je cilj razbijanje vjerskih predrasuda i podizanje svijesti o važnosti međusobnog razumijevanja i međureligijskog dijaloga.
The One Book for Peace ili u prijevodu Jedna knjiga za mir zapravo objedinjuje učenja Biblije i Kur’ana. Predstavlja po 10 stihova iz Biblije, odnosno ajeta iz Kurana, na 10 univerzalnih tema bliskih svim ljudima svijeta: jedan Bog, Mir, Pravda, Ljubav, Obitelj, Svetost života, Samilost, Oproštaj, Pomaganje drugima i Nada. Time se zapravo šalje poruka o sličnostima između dviju religija te kako bi one više trebale stvarati zajedništvo, a ne podjele u svijetu. Maja je naravno spomenula i veliki doseg same kampanje, ogroman broj impresije, a što naravno nisam zapisala jer smatram puno važnijim da je sama knjiga potaknula dijalog. Knjiga je poslana i najvećim svjetskim liderima kao što su papa Franja, Angela Merkel, Donald Tramp, Vladimir Putin.
Maja je na kraju predavanja i podijelila dvije knjige, a u sklopu same kampanje postavljena je online i audio verzija knjige – koju i vi možete besplatno preuzeti na www.onebookforpeace.org
Tražite inspiraciju, a ne uzore
Istog dana, svoje predavanje pod nazivom ‘Kreativnost nema cijenu’ je održao i Igor Mladinović, izvršni kreativni direktor agencije Imago Ogilvy. Spomenut ću ovdje i da je Igor u Hrvatsku prije tri godine donio prvog kanskog lava. Na početku izlaganja je napomenuo kako je u marketingu, odnosno svim kreativnim djelatnostima poželjno imati inspiraciju, ali ne i uzore. Igor kaže da ako imate uzore, najdalje što ćete dospjeti je tamo gdje je i vaš uzor. A da kampanje koje je on s kolegama kreirao posljednjih godina mogu biti velika inspiracija potvrdilo je njegovo predavanje. Od kampanji za Pipi sok te Chill out hostel preko kampanje ‘Odljev duhova prošlosti’ pa sve do ‘Boranke’, inspiracije nije nedostajalo.
U Imago Ogilvy su osmislili vizualni identitet i komunikacijsku kampanju ‘Boranka’ za društveno odgovorni projekt Saveza izviđača Hrvatske. Kampanja je zamišljena tako da se od drveća izgorenog u ljetnim požarima proizveo crni pepeo koji se zatim koristio kao komponenta u proizvodnji bojica nazvanih Boralice. Putem tiskanog izdanja 24sata čitateljima je besplatno podijeljeno preko 100 000 boralica. Čitatelji su ti istim boralicama mogli nacrtati vlastito drvce, fotografirati ga i postaviti na web stranicu www.boranka.hr te tako sudjelovati u stvaranju virtualne šume.
I kako je virtualna šuma rasla, tako su volonteri Saveza izviđača Hrvatske sadili prave sadnice na požarištima oko Splita i Solina. I Igor je kao i Maja iznio impresivne brojke, a od njih samih na mene je puno veći dojam ostavila snimka sađenja drvca i stvarni utjecaj koji su stvorili ovom kampanjom. Stoga ne čudi da je kampanja na međunarodnoj konferenciji Impact 2019. održanoj u Beogradu proglašena najboljom neprofitnom kampanjom u 2018. Osvojila je i dva zlata na Baltic best festivalu, jedno u kategoriji Promo&Activation, a drugo u Public Service PR. Između 20.645 radova iz cijelog svijeta na Ad Stars festivalu, kampanja je nominirana u čak 4 kategorije – PR, Direct, Outdoor and Social & Influencer.
Bez obzira je li riječ o velikom ili manjem klijentu, Igor kaže da su autentičnost i iskrenost jako važne, a očito i ključ za uspjeh njihovih kampanji. ‘Ako nisi autentičan, nisi kreativan’, kaže Igor.
Kanska pobuna i kreativna revolucija
Drugi dan Kreativne Republike otvorio je Veljko Golubović, izvršni kreativni direktor agencije New Moment New Ideas Company. Veljko je kroz prikaz važnih tema uoči i tijekom Kanskog festivala dao zanimljivi presjek mogućih prekretnica u oglašivačkoj industriji, a riječ je o sljedećim točkama:
- Utjecaj kreativnosti
- Jednakost, raznolikost i uključenost
- Industrijska transformacija
- Digitalna transformacija
- Kreativnost kao snaga za dobro
- Pripovijedanje uz više dodirnih točaka
- Kreativna strategija
- Povjerenje, etičnost i transparentnost
Većina kreativnih timova u agencijama se pri osmišljavanju novih kampanja vodi idejom kakve će ona pozitivne promjene izazvati. Upravo tako nastaju i najbolje ideje – on koje mijenjaju svijet. Tako je i na zadnjem festivalu u Cannesu stavljen naglasak na utjecaj koji kreativnost te oglašavanje imaju na javnost i kompanije, a osobito na klimatske promjene. Veljko je na predavanju predstavio i poseban Lion’s Share fond, a koji komunicira kako se životinje pojavljuju u 20% svih reklama koje vidimo, ali ne dobivaju uvijek podršku koju zaslužuju.
S obzirom na to da su u proteklom desetljeću jedan od četiri pobjednika Grand Prixa u Cannesu u svojim kreativnim kampanjama koristili životinje, upućen je poziv osvajačima nagrada da se posvete očuvanju divljeg životinjskog svijeta. Sam fond je pokrenuo Razvojni program Ujedinjenih naroda (UNDP) i njegov osnivački partner Mars. Kako je devet od 10 najpopularnijih životinja koje se prikazuju u oglasima ugroženo, fond želi prikupiti 100 milijuna dolara godišnje te traži od oglašivača da izdvoje za fond 0,5% svoje medijske potrošnje za svaki oglas koji prikazuje životinju. Prikupljeni novac već se ulaže u niz programa očuvanja divljine i zaštite životinja.
I na kraju, Veljko naglašava kako od ishoda ove pobune u Cannesu zavisi i konačnica revolucije – one u svijetu oglašavanja.
Art of Leadership ili što o vođenju možemo naučiti od životinja – osobito od konja
O samom leadershipu sam poslušala veliki broj predavanja i pročitala niz knjiga, ali ovo me se posebno dojmilo. Zašto? Zato jer Azra Bekić u svom predavanju ‘Art of Leadership (HorseDream philosophy)’ govorila o tome kako se moramo vratiti prirodi, u ovom slučaju konjima, kako bi spoznali istinskog vođu u sebi. Kako kaže Azra: ‘Biti lider danas, znači da morate biti na usluzi drugima. To se odnosi i na konje i na ljude. Srž autentičnog liderstva je empatija, komunikacija i dosljednost- velike teme u zahtjevnom poslovnom okruženju’.
Azra vodi radionice osobnog razvoja te kroz individualne i grupne coaching seanse pomažem svojim klijentima u dostizanju vlastite izvrsnosti. U svom predavanju je navela sedam važnih lekcija koje je ona dobila od konja i to su sljedeće:
- Ja sam ja, ti si ti
- Promjena je iznutra prema van
- Ne moram čitati misli drugih, niti predviđati njihove potrebe
- Energija žene je dio cjeline
- Nije moj postao popravljati druge
- U redu je reći ne
- Trebamo samo preuzeti odgovorenost za sebe
Ovo zadnje je u današnjem svijetu možda i najvažnije – kreativci moraju naučiti preuzeti odgovornost kako bi zajedno stvorili svijet u kakvom zaista želimo živjeti.
Kreativna Republika je osim spajanja kreativaca iz regije te prenošenja znanja i razmjene iskustva, poslala jasnu poruku. Kreativnost nije sama sebi svrha, nego je potrebno da kroz različite kampanje izazove pozitivne promjene i bori se s problemima koje muče današnje čovječanstvo. Stoga pohvale organizatorima na izboru predavača jer osim spomenutih u ovom tekstu, svi ostali su također dali primjere odličnih kampanji. Jedva čekam 7. Kreativnu Republiku, tim više što je Nermin Nino Kasupović najavio neke novosti i još bolji program.
Pročitaj i nešto više o tome zašto su festivali postali toliko popularni, ali i kakav utjecaj imaju na turizam i lokalnu zajednicu.