Prošlo je 20 godina od kako je Hrvatska, 11. srpnja 1998. godine, svladala Nizozemsku i stigla do brončane medalje na Svjetskom prvenstvu u Francuskoj. Sve do nedjelje 15.7. to je bila jedina medalja za Hrvatsku nogometnu reprezentaciju na velikim natjecanjima. Vatreni su na Svjetskom prvenstvu u Rusiji osvojili srebro i više ništa nije, niti će biti isto. Zapravo se u 20 godina puno toga promijenilo. Osim u hrvatskom nogometu, promijenilo se puno toga u državi, nažalost ne na bolje. No, ono što je možda doživjelo najveći rast u tom periodu je tehnologija. Ona je promijenila način komunikacije i samim time doživljaj cijelog prvenstva, ali i dočeka Vatrenih u Zagrebu.
Pitate se kako? Za početak, gotovo svi građani Hrvatske su svojim pametnim mobitelima snimali trenutke navijanja, pratili reprezentativce na njihovim Instagram profilima, čitali novosti i snimali doček u Zagrebu. I baš zbog toga, ovaj će događaj ostaviti neizbrisivi trag.

Vedran Tolić Photography
1998. mobitel su imali rijetki, a danas u Hrvatskoj ima više mobitela nego stanovnika
Osim T-mobilea, čiji je prethodnik HT, u Hrvatskoj prije dvadeset godina nije postojala druga mobilna mreža. Tek je u rujnu 1998. na hrvatsko je tržište kao prvi privatni operator došao Vipnet, a koji upravo ove godine postaje A1. Sedam godina kasnije, 2005. Hrvatska je dobila i Tele2, svog trećeg mobilnog operatora. Isto tako, statistički podaci Hrvatskog zavoda za statistiku pokazuju da je 1998. u Hrvatskoj bilo 361.000 korisnika mobilnih mreža, a danas ih ima 4.414.000, a to je čak 308.507 više nego što Hrvatska ima stanovnika. Drugim riječima, mnogi korisnici imaju više od jednog mobitela. Upravo su uz pomoć njih bilježili najemotivnije trenutke SP-a.

Vedran Tolić Photography
Trenutke s dočeka možete pogledati u odličnoj galeriji na stranici fotografa Vedrana Tolića.
Kako se danas uglavnom koriste pametni telefoni s internetskom vezom, vrlo važno je spomenuti da u Hrvatskoj postoji 1,434.638 korisnika interneta, a 1998. ih je bilo samo 38.948. Također, broj registriranih hr domena je 1998. bio 1314, a danas ih ima preko 100.000. Veliki broj reprezentativaca također ima svoju web stranicu, što službenu, a što kreiranu od strane obožavatelja.
Dok smo slavili broncu nije postojao Google, sada je Google odao počast Vatrenima
Pokušajte na Googleu pronaći vijesti o pobjedi Vatrenih iz ’98 protiv Nizozemske. Pronaći ćete novije članke, uglavnom od 2005. pa nadalje, a kojima se samo vraćaju sjećanja na taj događaj. Kada se slavio taj brončani uspjeh, Google još nije ni postojao jer su ga Larry Page i Sergey Brin osnovali tek 4. rujna iste godine. Dvadeset godina kasnije je upravo Google, danas najveći internetski pretraživač i druga najveća tehnološka kompanija, 16. srpnja odao priznanje Hrvatskoj. Njegova naslovnica je sadržala crveno-bijelu ilustraciju s navijačima u kockastima motivima, nogometnom loptom i nogom nogometaša. Uz natpis Google, s lijeve i desne strane nalazila se hrvatska zastava.
HRT više nije jedini kanal, a televizija više nije primarno mjesto informiranja
Svjetsko prvenstvo 1998. pratilo se na HRT-u koji je tada emitirao tri programa, a u svibnju 2000. je s emitiranjem krenula prva privatna televizija s nacionalnom pokrivenošću – Nova TV. U travnju 2004. u Hrvatsku stiže i RTL, a godinu kasnije prešli smo s analognog na digitlani televizijski signal. Podaci Hrvatskog zavoda za statistku pokazuju kako je televizijski prijemnik za vrijeme SP-a 1998. imalo 88 posto građana, a drugi TV prijemnik njih 6,8 posto.
Ono što je sigurno je činjenica da se ovogodišnje prvenstvo pratilo na televiziji, ali i online. Tako je svaki navijač, primjerice gledajući utakmicu na ekranu u nekom od kafića, barem jednom pogledao u zaslon svog mobitela i podijelio neku informaciju sa svojim prijateljima online, najčešće na Facebooku. S druge strane, sigurno ne postoji osoba koja barem jedan kadar s dočeka u Zagrebu nije snimila svojim fotoaparatom ili kamerom te podijelila na Facebooku ili Instagramu.
Zanimjivo je da je zbog prijenosa dočeka Vatrenih Dnevnik HRT-a kasnio čak tri sata, što je prvo takvo kašnjenje u povijesti. Prvo se kašnjenje dogodilo prošle godine, ali tada je Dnevnik zbog tehničkih problema započeo 13 minuta kasnije.
Novi način promocije objedinjuje sve komunikacijske platforme
Mediatoolkit, inače odličan alat koji mjeri što se piše online o bilo kome na internetu u stvarnom vremenu, pokazao je da se u dan finalne utakmice Hrvatska po svjetskim medijima spominjala 30 posto više nego nakon polufinala. A samo nakon utakmice s Engleskom se u 12 sati nakon pobjede na svjetskim portalima pisalo o Hrvatskoj više nego u zadnje 3 godine sveukupno.
‘Činjenica da je Hrvatska igrala finale Svjetskog nogometnog prvenstva predstavlja povijesni rezultat koji je našoj zemlji osigurao pažnju i divljenje svijeta. Navedeno potvrđuju i zabilježeni rezultati naše web stranice koja je tijekom nedjelje i finala zabilježila porast posjeta za više od 200 posto u odnosu na isto razdoblje lani. Najviše posjeta internetske stranice bilježile su od 16 sati pa sve do sat vremena nakon utakmice, a najviše posjeta zabilježeno je iz Indije, Italije, SAD-a, Njemačke, Hrvatske, Rusije i Francuske’, rekao je direktor HTZ-a Kristjan Staničić. Ako su dobro promislili značaj ovog sportskog uspjeha, vjerujem da su u HTZ-u osim promotivnog spota s nogometašama, iskoristili i druge mogućnosti oglašavanja i to kroz Google Ads, Facebook Ads, remarketing i drugo. Na taj način su mogli kvalitetno iskoristiti situaciju i privući pažnju populacije koja će možda uskoro doputovati u našu zemlju.
Uspjeh Vatrenih osigurao je i porast pratitelja na službenom Instagram profilu Hrvatske nogometne reprezentacije. HNS je prije Svjetskog prvenstva u Rusji imao manje od 150 tisuća pratitelja na Instagramu, a na dan polufinala 11. srpnja ta brojka je skočila na 254 tisuće pratitelja. Sukladno tome su rasli i lajkovi na objave, a danas 17. srpnja HNS na Instagramu ima 379 tisuća pratitelja.
Uspjeh reprezentacije iskoristile su i tvrtke kako bi privukle pozornost. Spar je zbog utakmice Hrvatske s Engleskom skratio radno vrijeme svojih trgovina do 19:30, a to su naravno objavili i na svojim društvenim kanalima. Osim što smo dokazali da smo srčana nacija, objave na društvenim mrežama su pokazali da smo i jako, jako kreativni. Odlične objave na Facebooku i Instagramu imali su Franck, Podravka, Mlinar, Pipi, Rimac automobili, Kraš, Studena i Ikea pa najbolje je da prosudite sami koje vam se najviše sviđaju.
Online komunikacija je srebrne Vatrene učinila pobjednicima srca Hrvata, ali i ostatka svijeta
Na Netokraciji je objavljen odličan članak iz pera Ana Marije Kostanić u kojim je istražila kako Vatreni koriste društvene mreže prije samog finala. Zaključak je kako većina igrača ima Instagram i Twitter, a iako ih možda ne koriste često svi su dijelili s pratiteljima neke od trenutka sa Svjetskog prvenstva. Uostalom, Modrić, Madžukić, Čorluka, Vrsaljko i drugi igrači su na autobusu od zračne luke do centra Zagreba gotovo cijelo vrijeme imali mobitele u rukama kako bi snimili trenutke sreće za vrijeme dočeka. Fotografije i snimke su dijelili u objavama na Instagramu ili u Storyjima.
Šime Vrsaljko je uoči samog Svjetskog prvenstva otvorio Instagram profil, a ova fotografija će zasigurno njemu i svim navijačima ostati u sjećanju:
Posljednih se se dana na Instagramu, Twitteru i Facebooku mogle naći samo poruke podrške, čestitke i slavlja hrvatskim nogometašima, ali ne samo kod nas nego i u svijetu. Puetm svojih profila na društvenim mrežama čestitali su im Shakira, Reese Witherspoon, Meryem Uzerli, Stana Katić, Sarah Jessica Parker, Dwayne Johnson, Tamara Ecclestone i drugi.
Vatreni 2.0 nisu samo nova generacija nogometaša
Vjerojano ste svi čuli za izraz WEB 2.0, a riječ je o tehnologiji baziranoj na socijalizaciji. Drugim riječima, radi se o www sustavu koji omogućuje korisnicima interneta kreiranje sadržaja. Upravo na tim osnovama počivaju i današnje društvene mreže poput Facebooka, Instagrama, YouTubea i drugih. Nijedna od tih mreža nije postojala prije dvadeset godina, a danas su nezaobilazan dio naših života. Da je tome tako, svjedoče tisuće i tisuće fotografija, videa i statusa vezanih uz Hrvatsku i nogometaše, a koji su ovih dana postavljeni na društvene mreže. Upravo zbog toga Vatreni nisu samo uspješni nogometaši kao što su bili oni brončani iz 1998., nego ekipa s kojima su se navijači povezali još više i jače. Naši reprezentativci su možda sanjali pobjedu, ali nisu mogli ni slutiti da će dobiti više od nje – povezanost s navijačima koja je jača i od one prije 20 godina. To su trenutci za pamćenje koji nemaju cijenu. I upravo su nove tehnologije omogućili da igrači zajedno s navijačima ispričaju priču i ispišu povijest hrvatskog nogometa – fotografijama, riječima i video snimkama. Pitamo se samo što nas čeka za četiri, osam i sljedećih 20 godina te kako ćemo onda i kroz koje kanale pričati neku novu priču – nadamo se ponovno o uspjehu.