Edukacija mladih o poduzetništvu te davanje smjernica za njihov razvoj je svakako nešto što može popraviti poduzetničko okruženje u Hrvatskoj. Upravo time se i bavi program Most prema uspjehu, a riječ je o besplatnim edukacijama za mlade kojima je cilj potaknuti pokretanje društveno-poduzetničkih projekata.
‘Most prema uspjehu koncept je Udruge O.A.ZA. koji smo razvijali 5 godina. Do sad su nas financirali Grad Zagreb, Ministarstvo rada i mirovinskog sustava preko Europskog socijalnog fonda te Agencija za mobilnost i programe EU u sklopu programa Erasmus+. Svake godine provedbe uvodili smo novo gradivo i metodologiju po preporuci partnera i samih polaznika.’, kaže Filip Brničević, predsjednik i voditelj odjela osobnog razvoj unutar Udruge O.A.Z.A.
Inače, Udruga O.A.Z.A. – Održiva Alternativa Zajednici postoji od siječnja 2013. godine te je osim programa Most prema uspjehu inicijator mnogih drugih projekata poput Oaze za djecu, Joyful leadershipa i Sustainability questa.
Iz udruge napominju kako je provedbe Mosta prema uspjehu u akademskoj godini 2017./2018. održana u suradnji s Razvojnom agencijom Zagreb, Clusterom za eko-društvene inovacije i razvoj te Udrugom Carpe Diem iz Karlovca.
Glavni cilj projekta Most prema uspjehu
Prije svega treba naglasiti kako projekt obuhvaća tri aspekta. Prvi uključuje organiziranje edukacija o društvenom poduzetništvu za mlade. Polaznici edukacija upoznaju se s konceptima društvenog poduzetništva, održivog razvoja, društvene pravednosti i pravedne raspodjele resursa. Ujedno imaju priliku osvijestiti svoj životni poziv te u skladu s njim pokrenuti svoje društveno poduzeće. Drugi aspekt projekta osigurava podršku Udruzi O.A.ZA. koja djeluje kao društveno poduzeće u unaprjeđivanju znanja i vještina njezinih zaposlenika i članova. Treći se aspekt projekta fokusira na promoviranje društvenog poduzetništva u Hrvatskoj.
‘Od početka svoga djelovanja radimo s mladima pokušavajući im pomoći da postanu uzori održivoga društva. Radimo u trima područjima, a jedno od njih je upravo društveno poduzetništvo koje može biti alternativa mladima koji ne mogu naći posao, koji žele biti pokretači održivih promjena u društvu ili koji imaju negativno i bojažljivo gledanje na ‘klasično’ poduzetništvo. Vođeni tom logikom postavili smo si za cilj poticanje društvenog poduzetništva među mladima’, tvrdi Filip.
U udruzi se mogu pohvaliti da je u pet godina provedbe projekta kroz radionice prošlo više od 600 mladih osoba. U provedbi projekta 2017./2018. prijavilo se 400 mladih, a od kojih je njih 121 iz Zagreba i Karlovca uspješno prošlo edukaciju. Radi se većinom o nezaposlenim mladima te zaposlenim i studentima do 30 godina koji se žele iskušati u poduzetništvu.
Izazovi s kojima se mladi susreću
Iako se kroz projekt Most prema uspjehu nastoji mlade potaknuti da osvijeste svoje talente i savladaj osnovne poduzetničke vještine, postoji još niz izazova koje se nastoji prevladati. Jedan od njih je i otkriti što točno polaznici žele pokrenuti i koji su njihovi ciljevi.
‘Jedna od najvećih prepreka je nejasna poduzetnička ideja i nepoznat put poduzetništva. Okruženje ne potiče poduzetnički način razmišljanja što uvelike doprinosi tom problemu. Prirodno je da su početne ideje ‘u zraku’, međutim mladi ne znaju kako ih realizirati budući da nemaju podršku osobe, organizacije ili institucije u koju imaju povjerenja i koja će ih voditi kroz taj proces. Takva situacija dovodi do sumnje u vlastite mogućnosti i bojaznosti u poduzimanju prvih koraka’, pojašnjava Filip.
Roberto Rosandić, voditelj odjela društvenog poduzetništva pak naglašava kako okolina ne ohrabruje mlade, a mladi smatraju da nemaju perspektivu u Hrvatskoj što je rezultat manjka znanja o poduzetništvu u društvu općenito. Osim toga, administrativne barijere i pravne zavrzlame otežavaju poduzimanje prvih poduzetničkih koraka. Također se rijetko čuje o primjerima dobre prakse u hrvatskom poduzetništvu, a koji nisu toliko veliki poput Mate Rimca ili Ivana Mrvoša. Kaže kako je potrebno promovirati i uspješne poduhvate manje skale jer će upravo oni ohrabriti druge da na pokretanje svojih ideja.
Društveno poduzetništvo u Hrvatskoj
Zbog pozitivnih vrijednosti i uravnoteženosti između društvenog, ekološkog i ekonomskog aspekta poslovanja, društveno poduzetništvo se smatra održivim poduzetništvom budućnosti. Iz Udruge O.A.Z.A. pojašnjava kako su zaposlenici puno više posvećeni, zadovoljni i produktivniji na radnom mjestu u koje vjeruju te na kojem ostvaruju društvene, okolišne i ekonomske ciljeve. Također, društvenim poduzetnicima dostupne su državne i europske potpore. Lokalne zajednice prepoznaju utjecaj društvenih poduzeća zbog čega im brzo daju svoje povjerenje. U Europi je do dobro razvijen način poslovanja – u Španjolskoj je Mondragon jedno od najvećih nacionalnih poduzeća koje je strukturirano kao društveno poduzetnička zadruga s oko 75 000 zaposlenika.
Iako je u Hrvatskoj društveno poduzetništvo još u ranoj fazi, postoje puno pohvalnih inicijativa, a Filip i Roberto navode neke od njih kao što su:
- ACT Grupa, konzorcij društvenih poduzeća. Oni su nedavno proslavili 15. rođendan.
- Humana Nova – društveno poduzeće koja se bavi recikliranjem tekstila
- Brodoto d.o.o., firma koja se bavi marketingom i povećavanjem vidljivosti pozitivnih projekata
- CEDRA HR, konzultantska organizacija za poslovno savjetovanje usredotočena na ideje s društvenim utjecajem
Pokretanje društvenog poduzeća od strane polaznika projekta ‘Most prema uspjehu’
Polaznici projekta prošli su ukupno 94 sata edukacije o poduzetništvu i osobnom razvoju, sudjelovali su na dvjema konferencijama i stručnim posjetama u Hrvatskoj i inozemstvu. Prema rezultatima evaluacije koju je udruga provela nakon završetka projekta, 80 posto sudionika osvijestilo je vlastitu društveno poduzetničku ideju, a 77 posto je primijenilo znanje u praksi.
Najbolje ideje predstavljene su na završnoj konferenciji projekta, 18. svibnja 2018. Europskom domu. Njihovu razrađenost i tržišni potencijal ocjenjivala je komisija koja se sastojala od članova iz javnog i privatnog sektora. Sve ideje koje su bile predstavljene bile su hvale vrijedne, a one koje su se najviše isticale su bile:
- Permakulturni turizam u okolici Zagreba – proizvodnja organskog povrća, yoga i opuštanje
- Blog za adrenalinske sportove u Hrvatskoj
- Web platforma za brzu procjenu i instalaciju malih solarnih instalacija – Tinja
- Održiv eko-kamp s maslinikom, dugoročno osnivanje ekološke zajednice u Istri
- Aplikacija za noćni, zabavni i kulturni život u Karlovcu
- Linija tradicionalnih hrvatskih odjevnih i uporabnih predmeta od prirodnih tekstila – Eshi
Druge ideje vrijedne spomena su:
- Aplikacija za povezivanje horoskopa, numerologije i life coachinga
- Naručivanje u gostionicama uz pomoć tableta – Smart Waiter koji je već u prodaji
- Proizvodnja i prodaja organske zdrave hrane za bebe s preporukama za majke
- Udruga za čuvanje djece i provođenje radionica
- Izrada niskoenergetskih priuštivih drvenih kuća za mlade parove
- Izrada dizajnerskog namještaja od otpadne piljevine
- Proizvodnja i projektiranje električnih luksuznih jahti na Jadranu
Poduzetničke ideje same Udruge O.A.Z.A.
Udruga također razvija vlastite društveno poduzetničke inicijative. Jedna je od njih Kids & Wind u kojoj će oko 3000 djece iz cijele zemlje biti vlasnici velikog vjetroagregata.
‘Kroz projekt će ostvarivati dječju štednju te dobiti sustavnu edukaciju o društvenom poduzetništvu te održivom, osobnom i profesionalnom razvoju. Projekt vrijedi oko milijun eura te se trenutno razrađuju njegovi pravni i financijski aspekti’, tvrde Filip i Roberto. Drugi projekt koji razvijaju je „Zdravljak“ – mali lokal s vegetarijanskom brzom hranom. Lokal bi služio i kao mjesto osobnog razvoja i povezivanja za proaktivne i poduzetne osobe. Kako kažu Filip i Roberto, u lokalu bi se održavale motivacijske večeri i edukativni programi, a osim restorana dostupan bi bio prostor u kojem se može trenirati yoga, tai chi, reiki i slične stvari za povećanje efikasnosti i mentalne snage.
Tim Udruge O.A.Z.A. je zadovoljan projektom Most prema uspjehu jer tvrde da su i njihovi polaznici zadovoljni. Naglašavaju da bi im bilo draže da su mogli obuhvatiti sve mlade osobe bez obzira na status na tržištu rada. Naime, zbog ograničenja koje im je postavio natječaj morali su odbiti neke zainteresirane jer nisu bili u ciljnoj skupini. Svakako planiraju nastaviti s ovakvim edukacijama, a također žele ljude ohrabriti pokazujući svojim primjerom – pokrećući dva društvena poduzeća.